KM VLFF  PDF

Från och med 2018 kommer vi att utse Klubbmästare i dressyr, hoppning, precisionskörning, bruksridning och brukskörning. Enbart fjordhästar kan utses till klubbmästare.

I dressyren får ekipage dellta i KM-klass på den nivå man som högst startat under innevarande säsong, dock svårast LA:1. Således rider de ekipage som tävlar LA eller svårare på LA:1, ekipage som tävlar LB startar i LB, de som tävlar LC startar i LC. De ekipage som inte har någon tidigare erfarenhet av tävling, får starta LD som nybörjarklass. Den deltagare som bäst resultat, uträknat i procent av klassens maxpoäng, blir klubbmästare.

I hoppningen går KM på 60 cm för ekipage utan tidigare tävlingserfarenhet, och ekipage i övrigt tävlar på den nivå de gjort under innevarande säsong. Bansträckningen bör vara densamma, och minst antal fel och snabbast tid vinner KM.

KM i hoppning och dressyr hålls i september, och är en tävling öppen för alla ekipage som en “pay and” precis som Kallblodskampen.

I bruksklasserna går KM som “klass i klass” på hösttävlingen, och den av klubbens medlemmar som placeras högst i respektive gren är den som vinner KM-titeln.

I precisionskörning försöker vi samköra med WKS sensommartävling, och jag föreslår att KM kommer att gå i LA. Precisionskörningen räknas ju inte i procent utan i tid, och där kan bansträckningen skilja sig mellan LB och LA, där det ofta förekommer fler portar i LA vilket innebär att man inte kan jämföra tiden rakt av oavsett klass.

Detta innebär visserligen att en Klubbmästare måste vara kvalificerad för start i LA precisionkörning för att kunna delta, vilket skiljer sig från övriga grenar, men är den lösning vi väljer för tillfället.